07.03.2020 19:32


Brněnské ulice brázdí první Drak, zatím bez cestujících

Autor: Jan Valtr | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Zpravodajství

Brňané mohou v ulicích vídat novou tramvaj. Během testovacích jízd zůstane maskovaná dračím polepem. Veřejnosti se odhalí 26. března, nasazení do ostrého provozu dopravní podnik plánuje den poté.

Technici dolaďují jízdní vlastnosti Draka v ústředních dílnách. (Foto: Jan Valtr)

BRNO – Brněnský dopravní podnik testuje novou tramvaj typu EVO2. Lidé ji poznají podle výrazného zeleného polepu. Ve zkušebním provozu bez cestujících najede dvě stě až tři sta kilometrů.

Podnik se s šupinatým přestrojením inspiroval u automobilek, které obdobně maskují své nové vozy při testovacích jízdách. Výsledná červeno-bílá podoba je ale známá. Lidé ji spolu s jménem Drak vybrali v anketě. „Ač je design tramvaje znám ze soutěže, neradi bychom veřejnost připravili o moment překvapení a zážitek z celé akce, uvedla mluvčí brněnského dopravního podniku Hana Tomaštíková.

Brňany názor na nové tramvaje rozděluje. „Znám z ankety finální vzhled a nelíbí se mi na něm červená vlna okolo kloubu, vůbec tam nepasuje. Určitě jsou hezčí tramvaje, ale není ošklivá,” řekl student Ondřej Cmoriak. Pokud bude interiér stejný jako v Plzni, kde už tramvaje typu EVO2 jezdí, těší se na jeho prostornost. „Dráček u mě vítězí, těším se na projížďku,” oponoval Brňan Josef Svoboda.

Tramvaj čeká na schválení Drážním úřadem, technici ještě ladí jízdní parametry. Veřejnosti se vůz odhalí 26. března ve vozovně Pisárky, ostrý provoz s cestujícími bude zahájen den poté. 

Nová tramvaj EVO2 je první klimatizovanou tramvají v Brně. „Další předností je nízkopodlažnost, prostorný interiér, USB nabíječky nebo polstrované sedačky, řekla Tomaštíková.

Do čtyř let se v Brně objeví 41 vozů tohoto typu. Brněnský dopravní podnik je kompletuje ve svých dílnách. „Tím, že naši lidé tramvaje sami skládají, mají o vozech detailní informace, které pak mohou zužitkovat při jejich opravách. Výsledná cena 1,4 miliard korun (za všech 41 tramvají, pozn. red.) je včetně práce zaměstnanců, všech licencí a legislativních náležitostí,” vysvětlila Tomaštíková.

Ostatní dopravní podniky v Česku si nechávají dodávat již hotové tramvaje. Loni švýcarský výrobce Stadler dokončil dodávku tramvají stejné kapacity pro Ostravu. Tamější dopravní podnik přitom za 40 už smontovaných vozů zaplatil 1,1 miliardy korun.

Tramvaj EVO2 postupně nahradí vozy K2, které byly vyrobeny na přelomu 60. a 70. let minulého století. Noví Draci se přednostně objeví na linkách 4 a 10. Zájemci mohou jejich polohu už teď sledovat v mobilní aplikaci dopravního podniku DPMBinfo dostupné na Google Play nebo App Store. Na zkušební jízdy však nevyrážejí denně. Většinu času parkují v ústředních dílnách, kde je zastihl i redaktor Stisku.

Klíčová slova: tramvaj, MHD, Drak, EVO2

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.