01.11.2017 17:48


Brněnské nádraží je nutné přesunout, vyhovuje varianta u řeky i pod Petrovem

Autor: Andrea Šebelová | Kurz: Stisk | Kategorie: Zpravodajství

Pro stavbu nového brněnského nádraží jsou vhodné obě navrhované varianty Řeka i Petrov, ve stávající poloze je nádraží pro přestavbu nevhodné. Tyto závěry představila Správa železniční dopravní cesty, která v pondělí zveřejnila studii proveditelnosti přestavby brněnského hlavního nádraží.

Brno - Nový brněnský železniční uzel může být postaven podle dvou zpracovaných návrhů. O vhodnosti obou variant informovala v pondělí studie proveditelnosti od Správy železniční dopravní cesty. Studie zároveň upozornila, že přestavba současného nádraží není vhodná. „Konečnou variantu by mohlo ministerstvo dopravy vybrat v březnu 2018,“ uvedl náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček. 

Doposud se jednalo o dvou možných návrzích přestavby. V první variantě Řeka, jinak také možnost A, projektanti počítají s přesunutím hlavního nádraží na místo stávajícího dolního nádraží na Zvonařce blízko řeky Svratky. Vzniklo by zde šest nových nástupišť, včetně několika podzemních, pro osobní i nákladní vlaky. Druhá varianta Petrov, možnost B, předpokládá přesunutí nádraží tři sta metrů jižně od stávající polohy do oblasti takzvané Malé Ameriky. Nádraží by tak zůstalo v centru města, tato varianta by zároveň usnadnila vedení tratí z Přerova a Veselí nad Moravou. 

Podle Josefa Buriánka ze správy železnic se začátek stavby bude odvíjet i od vítězné varianty. „Zahájení bude záviset na územním plánování města a přípravě staveb. Současný územní plán Brna počítá s variantou Řeka, ta by se mohla začít stavět v roce 2020. Pro variantu Petrov bude nutné změnit územní plánování a vykoupit potřebné pozemky, stavba by tak začala nejdříve v roce 2026,“ nastínil Buriánek. 

Obě možnosti se liší také v ceně. Zatímco návrh u řeky vyjde od 42 miliard do 45 miliard korun v závislosti na vybrané podvariantě, varianta pod Petrovem bude dražší. Stavba podle nejdražší podvarianty by stála až 57 miliard korun. „Rozdíly v ceně jsou dány především plánovanými tratěmi okolo letiště,“ vysvětlil Buriánek. 

Předseda spolku Brno+ a bývalý brněnský radní za ODS Robert Kotzian, který v roce 2015 žaloval město kvůli referendu o přesunu nádraží, novou studii vítá. „Studie zcela přirozeně nemohla zohlednit všechna hlediska spojená s přestavbou. Jejich doplnění je teď na dalších hodnotitelích, kterým bude studie dále předána. Ti by ji měli rozšířit o další připomínky. Ale k samotné studii prozatím nemám žádné výhrady," zhodnotil Kotzian. 

Původní termín dokončení studie proveditelnosti byl naplánován na letošní březen. Ministerstvo dopravy si však od správy železnic vyžádalo posouzení dopadů jednotlivých variant na přestupy z vlaků a dokončení studie bylo tak přesunuto na květen tohoto roku. Termín byl nakonec kvůli doplnění o možnosti přestupů na autobusy na jednotlivých vlakových stanicích odložen na podzim.

Celou studii proveditelnosti si můžete prohlédnout zde.

Klíčová slova: Brno, hlavní nádraží, nádraží, přestavba, Petrov, řeka, studie proveditelnosti

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.