15.03.2018 12:44


Brněnské nádraží by mělo stát u řeky, shodli se odborníci se studenty

Autor: Richard Kuczinský | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Zpravodajství

Studenti vysokých a středních škol měli ve středu možnost se setkat s hlavním brněnským architektem Michalem Sedláčkem a dalšími odborníky, aby diskutovali o budoucí poloze brněnského nádraží. Všichni experti se na místě shodli, že přínosnější je varianta nádraží u řeky, za pravdu jim dala také většina studentů. Zásadním problémem je riziko nemožnosti zavedení vysokorychlostní tratě pod Petrov.

Hlavní architekt města Brna Michal Sedláček na besedě se studenty; Autor: Richard Kuczinský

Brno - Studenti pomalu zaplňují aulu Stavební fakulty Vysokého učení technického (VUT) v Brně, zatímco se na velké plátno promítá panoramatický pohled na Brno. Ve chvíli, kdy je místnost téměř plná, přicházejí odborníci na urbanistiku, dopravu či ekonomii v čele s hlavním architektem Brna Michalem Sedláčkem. Budou diskutovat se studenty o tématu, které v poslední době silně rezonuje v Brně i v jeho okolí. O poloze brněnského nádraží a železničním uzlu. Setkání na středeční podvečer připravila Kancelář architekta města Brna.

Studenti při vstupu do auly dostávají dvě nálepky, pomocí kterých můžou vyjádřit svůj názor na polohu brněnského nádraží před a následně po diskuzi. Většina studentů váhá, je vidět, že často nemají vyhraněný názor. Není si jistá ani studentka VUT a Masarykovy univerzity Gabriela Peňázová. „Vážně nevím, která varianta je lepší. Možná, že rozhodnout se mi pomůže právě dnešní akce,“ říká. Studenti mohou po celou dobu setkání posílat své dotazy do následující diskuze skrze webovou aplikaci.

Slova se ujímá hlavní městský architekt Michal Sedláček a nastiňuje nynější situaci, kdy se rozhoduje mezi variantou nádraží pod Petrovem a u řeky. „Třetí, podle které by mělo nádraží zůstat na svém místě, není možná, a to z kapacitních důvodů,“ popisuje. Dále porovnává obě realizovatelné varianty. Za nádraží u řeky stát zaplatí méně peněz, přesto by mělo fungovat o deset let dříve. Petrov zase bude levnější pro Brno a přinese nepatrnou časovou úsporu pro cestující. Velkou výhodu přináší podle Sedláčka varianta u řeky v tom, že nebude tolik narušovat pohyb obyvatel po městě. „Někteří tvrdí, že nádraží není bariéra a srovnávají ho s řekou. Já si ale myslím, že je to něco úplně jiného. Do řeky si jdete zaplavat, projet se kolem, někteří chtějí u ní i bydlet. To u nádraží ale nikdo nechce,“ objasňuje. Svou přednášku ukončuje hlavní architekt argumenty, proč je nádraží u řeky pro Brno výhodnější. „Nádraží bude dříve, levnější, ekologičtější, připravenější pro rychlovlaky, bude mít menší dopady na život ve městě a přinese uvolnění pozemků v centru,“ vyjmenovává klady.

V diskusi se objevil také komentář podepsaná jménem Andreje Babiše; Autor: Richard Kuczinský

Je čas na slíbenou diskuzi, za odborníky jsou na plátně promítány dotazy studentů a na řadu přichází jedna otázka za druhou. Témata jsou rozličná a odborníci jsou optimističtí, je totiž patrné, že se všem zamlouvá spíše nádraží u řeky. „Je to diskuze nebo kampaň? Je vůbec někdo z přítomných hostů pro variantu nádraží pod Petrovem?“ ověřuje si jeden z anonymních diváků svou domněnku. „Není,“ odvětí Sedláček a jeho odpověď přináší smích v sále. „Celý tým dvanácti expertů, který jsem sestavil, se shodl na této variantě. Proč jsme si nepozvali někoho, kdo zastává opačné stanovisko? Pokud pořádáme svou akci, chceme zde vysvětlit naše stanovisko. Tedy proč a jak jsme k němu dospěli,“ dodává hlavní architekt. Skepticky smýšlí Miroslav, který se ptá, jestli je tak rozsáhlý plán opravdu v českém prostředí realizovatelný, zvláště pak v příštích 25 letech. „My tomu věříme. A uděláme pro to vše, co bude v našich silách,“ zní slova hlavního architekta. Na zásadní důvod pro zavrhnutí variantu pod Petrovem se ptá tazatel Vojta. „Největším problémem je riziko, že u této varianty nedojde k vystavění vysokorychlostní trati. U nádraží u řeky toto riziko hrozí mnohem méně,“ osvětluje Sedláček.

Smích a potlesk všech přítomných vyvolává komentář podepsaný přezdívkou Andrej Babiš. „Je to kampaň,“ tvrdí. „Ano, je to kampaň, samozřejmě! Ale kampaň informační. Důvod, proč organizujeme takovéto akce, je, abychom informovali co nejvíce lidí. Protože pokud nové nádraží nebude mít v Brně podporu, tak na něj můžeme čekat ještě dalších dvacet let,“ podotýká Sedláček.

Ve chvíli, kdy diskuze končí, mají již studenti převážně jasno. Drtivá většina označuje na nástěnce variantu nádraží u řeky. „Z hlediska vysokorychlostních vlaků je to jasné. Jediná přípustná varianta je řeka, pod Petrovem to nebude, anebo bude, ale v nevýhodné podobě. Takže za mě nádraží u řeky,“ komentuje Gabriela Peňázová. Shoduje se studentkou Masarykovy univerzity Kateřinou Eiblovou, která na setkání přicházela také nerozhodnutá. „V médiích mi informace o poloze nádraží přišly dost krkolomné, tady naopak bylo vše srozumitelné. Jsem pro variantu nádraží u řeky,“ odpovídá.

I přesto všechno se najdou stále nerozhodnutí studenti. Ti mají možnost se setkat s hlavním brněnským architektem i dalšími odborníky na Právnické fakultě Masarykovy univerzity ve středu 21. března.

Klíčová slova: brněnské nádraží, městský architekt

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.