23.03.2016 20:14


Brňané mohou po zimě opět využívat sdílená kola

Autor: Hana Drahokoupilová | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Zpravodajství

Projekt komunitního sdílení kol Rekola letos znovu vypustil růžová kola do víru velkoměsta a třetí sezonu tak započal v pondělí 21. března s padesáti koly. Uživatele sdílených kol čeká několik vylepšení, o které se přes zimu postarali servismani organizace Rekola, novinkou je i spolupráce s magistrátem města Brna.

Rekola umožnila Brňanům opět sdílení růžových kol. Foto: Hana DrahokoupilováBrno – Dobrovolnická organizace Rekola zahájila v Brně 21. března už třetí ročník sdílení růžových kol. Od pondělí tak lidé v Brně najdou padesát renovovaných kol, tedy dvojnásobek počtu z minulého roku. Vloni sdílená kola využívalo 300 zájemců, letos se už po prvním dnu přihlásilo sedmdesát nadšených cyklistů. „Na obnovení služeb bikesharingu jsem se těšil, jelikož na kole doma jezdím rád a často, ale v Brně zatím své kolo nemám,“ řekl své důvody pro připojení se ke komunitě Rekola student Masarykovy univerzity Pavel Rulík.

V projektu sdílení kol se objevila i koloběžka. Foto: Hana Drahokoupilová

Kola, která vypustila do provozu organizace Rekola, jsou nyní bezpečnější díky novému systému světel, jenž funguje na dynamo. Všechna kola mají nově nastavitelné sedlo a většina kol, mimo pánských silničních, má před řídítky od letošního roku i košík. Uživatelé z minulého roku se mohli vyjádřit ohledně umístění košíků a prostor před řídítky zvolili jednomyslně. Pro ty, kteří se bojí ježdění ve velkém městě na kole, pak připravila Rekola další novinku, a tou je koloběžka. „V provozu je zatím pouze jedna, předběžně jsme ale připravili další dvě, které chceme co nejdřív zapojit do sdílení také,“ řekla mluvčí projektu Rekola Anna Bromová.


Jelikož Rekola nemají žádné vlastní stojany, zamykají je uživatelé u běžných stojanů, lamp, zábradlí a podobně. Do mapy v mobilní aplikaci pak zadají jejich umístění. S tímto systémem jsou ale někdy potíže, protože ne vždy se každému podaří zadat bod do mapy zcela přesně. Nový systém Repointů, který bude již brzy spuštěn, by měl tento problém začít řešit. Na určených místech, jako jsou kavárny, knihovny nebo školy, bude zajištěno bezdrátové spojení mezi kolem a Repointem a díky tomu si pak další uživatel bude moct být jistý, že najde kolo přesně tam, kde je na mapě v aplikaci zobrazeno.

Kola získává organizace především od dárců, kteří si buď koupí nové kolo a staré jim už překáží nebo se jim kolo rozbije a nechtějí ho spravovat. Několik kol pochází ale i od charitativní organizace Kola pro Afriku, které někdo občas daruje silniční kolo, které by nevyužil, a tak jej Rekola za určitý poplatek odkoupí. V prvním roce, když sdílení kol v Brně začínalo a Rekola neměla žádné své kolo, byla půjčována kola z Prahy. To je malý příklad toho, jak funguje spolupráce mezi jednotlivými frakcemi komunity Rekola. Dalšími městy, kde se můžete svézt na růžovém kole, jsou Pardubice, Olomouc, Hradec Králové a České Budějovice.

Magistrát města Brna se systémem sdílení kol inspiroval a plánuje zavést do města i oficiální bikesharing společně s výstavbou cyklostezek a cyklostojanů. Organizace Rekola tomuto plánu magistrátu pomáhá zavedením dobrovolné GPS, kterou mohou uživatelé kol anonymně zapnout. Systém GPS pak mapuje jejich trasu, takže bude pak jednodušší přizpůsobit město cyklistům.

Klíčová slova: Rekola, Brno, sdílení kol, kola

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.