24.11.2015 21:09


Brňáci se zapojují do ankety o umístění cyklostojanů

Autor: Martinková Helga | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Zpravodajství

Město Brno si vymyslelo způsob jak vyhovět cyklistické veřejnosti ohledně míst na bezpečné odstavení kol. Komu ve městě chybí cyklostojany, má možnost zahlasovat prostřednictvím online ankety a stát se součástí rozhodovacího procesu.

Cyklostojany v BrněBrno – Anketa města Brna poskytuje možnost brněnským cyklistům zapojit se do rozhodování o umístění stojanů. Zájemci tak můžou učinit pomocí webu a mobilní aplikace ZmapujTo, která kromě mapování slouží k nahlašování nelegálních skládek odpadu. Kdo se chce zapojit do ankety, musí nahrát fotografii místa, kde by chtěl vidět cyklostojan a vyznačit jej na mapě. „Průzkum spočívá v tom, že si obyvatelé Brna mohou vytipovat místa, kde by chtěli mít stojany. Je to jeden z podkladů využívaný pro kvalifikované rozhodování, které zahrnuje i další parametry,“ vyjádřila se koordinátorka serveru Cyklodoprava Jitka Vrtělová. Hlasování je otevřeno do konce listopadu a po jeho ukončení začne město společně s odborem dopravy ověřovat dostupnost a technickou stránku místa.

Prozatím z ankety vyplývá, že největší nedostatek pociťují lidé v centru města. Svá kola tady přivazují k dopravním značkám, zábradlím a jiným objektům. „V anketě určitě budu hlasovat a doufám, že z toho něco vzejde. V Brně je minimum stojanů, pořád musím řešit hledání alternativ a to mi znepříjemňuje život na kole,“ zhodnotil aktivní cyklista Roman Ujbanyai.

Díky cyklostojanům si můžou cyklisti zabezpečit svá kola také před krádeží. Dle statistiky Policie České republiky zachycující křivku kriminality, narůstal meziročně počet krádeží kol v hodnotě nad pět tisíc korun. Změna nastala v roce 2014, kdy byl počet odcizených kol téměř osm tisíc osm set, tedy zhruba o tisíc méně než v předešlém roce. Kola v hodnotě mezi pěti až deseti tisíci jsou nejčastějším terčem zlodějů. Dají se snadno prodat, protože majitelé jejich krádež málokdy nahlásí na policii z důvodu nízké ceny, malé pravděpodobnosti nalezení kola, neuzavření pojistky nebo příliš nízké pojistné částky. Dražší kola jsou spíše hlášena na policii, jejich šance k nalezení je větší vzhledem k individuální identifikaci.

Na projekt se však ozývají také kritické ohlasy. „Namísto toho, aby Brno instalovalo stojany všude, před každou instituci, úřady, nádraží a obchody, se koná nějaká anketa. Město je velmi zdatné v předvádění toho, že něco dělá, ale ve skutečné realizaci je to docela špatné,“ uvedl mluvčí organizace Brno na kole Michal Šindelář.

„Tahle iniciativa začala v souvislosti s výstavou Města s dobrou adresou, která putuje po českých městech. Výstava opisuje kvalitu života z pohledu mobility, hovoří o různých způsobech dopravy, kde hraje velkou úlohu i cyklistická doprava,“ uvedla Jitka Vrtělová. Zavedení stojanů navazuje na zpřístupnění části města cyklistům. Ještě nedávno mohli projíždět centrem Brna od sedmé hodiny večerní do deváté hodiny ranní. To se změnilo koncem října a vstup již není časově obmezen. Jedinou výjimkou zůstává Česká ulice. Povolená rychlost je nadále 20 km/h.

Klíčová slova: cyklostojany, kolo, anketa

Fotogalerie

  • 120430_0028.aac
    Popis: Studenti jezdící na kole vyjadřují svůj názor k podmínkám pro brněnské cyklisty
    Autor: Helga Martinková

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.