21.04.2020 14:57


Bolesti zad trápí lidi v každém věku, podle fyzioterapeuta za ně může i stres

Autor: Jessica Niederlová | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Zpravodajství

Uspěchaný životní styl a sedavá zaměstnání vedou ke zdravotním problémům se zády. Bolesti netrápí jen dospělé a seniory, ale i děti. Pomoci může zdravý životní styl, dostatek pohybu nebo osobní trenér.

Problémy se zády trápí všechny věkové kategorie (Foto: Jessica Niederlová)

BRNO – Bolavá záda patří mezi nejčastější zdravotní problémy dnešní populace. „Lidé se na mě čím dál častěji obracejí s bolestí zad. Jde o bolesti v oblasti krční, bederní i hrudní páteře. Důvody bývají různé,“ uvádí fyzioterapeut Jan Pernica.

Příčin bolestí zad je celá řada. „Sedavý způsob života, špatné držení těla, nedostatek fyzické aktivity, příliš namáhavé a jednostranně zaměřené pohybové aktivity, stres, ploché nohy, to vše může působit bolesti. U dětí je zásadní dlouhodobé sezení ve škole a u počítače, příliš těžké školní aktovky, špatné držení hlavy při používání telefonu a tabletu, případně obezita,“ vysvětluje Pernica. 

Ideálním řešením je návštěva lékaře nebo fyzioterapeuta. Od méně vážných problémů si však lidé mohou pomoci sami. „Stav zlepší i vhodné pohybové aktivity. Dobré je například plavání, chůze s holemi, jízda na kole nebo lezení. Důležitá je i změna stravy. Lidé by si měli vybrat správnou matraci na spaní a kvalitní obuv. Při sedavém povolání pomůže kvalitní židle,“ říká Pernica. 

Prospěšné je také cvičení v posilovně. Podle Pernici je však důležité najít si zkušeného trenéra. „Bolestmi zad trpí osmdesát procent mých klientů. Často jde o svalovou disbalanci. Jedna skupina svalů je zkrácená a druhá oslabená. U těchto klientů začínáme nácvikem bráničního dýchání. Později se zaměřujeme na aktivaci středu těla. Učíme se správné držení těla při chůzi, ve stoje i při sezení,“ uvádí osobní trenérka Kateřina Klímová.

Bolestmi netrpí jen senioři, ale i mladí lidé. „U mě byla příčinou jednostranná zátěž při volejbale. Smeč i podání hraju jednou rukou a ani dopady na tvrdou palubovku nebyly mým zádům zrovna příjemné. Pomohly až pravidelné rehabilitace a posílení břišních svalů,“ říká dvacetiletá sportovkyně Tereza Křivohlávková. 

Zdravotním problémům se zády mohou lidé předcházet různými způsoby. „Lidé by měli zařadit vhodné pohybové aktivity a zdravý životní styl už od nejmladšího věku. Podstatné jsou také správné pohybové návyky u práce, pohyb na čerstvém vzduchu, a především pozitivní přístup k životu,“ dodává Pernica.

Klíčová slova: zdraví, bolest zad

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.