21.11.2017 10:19


Black Friday v Česku? Několikrát do roka a celý týden

Autor: Lenka Čechová | Kurz: Stisk | Kategorie: Publicistika

Černý pátek (Black Friday) zahajuje nákupní sezónu na Vánoce. Den po díkůvzdání tak americké obchody prodávají zboží i s několikatisícovými slevami. Nelze se proto divit, že tento svátek konzumního způsobu života dorazil i do Česka. Samozřejmě ve své pokřivené verzi.

Ilustrační obrázek - Black Friday

Davy lidí čekají před obchodem. Obrovské slevy. Lidé, kteří odcházejí s televizory a další elektronikou za zlomek původní ceny. Právě takový obrázek můžeme každoročně vidět, když média informují o neoficiálním svátku konzumního způsobu života. Pravý americký Black Friday (Černý pátek) zahajuje den po díkůvzdání vánoční nákupní sezónu.

Ačkoliv v Americe se jedná o zhruba sto let starou tradici, v českých obchodech se Black Friday prosadil teprve nedávno. A to ve velmi zvláštní formě. Protože Češi na slevy slyší, obchodníci využívají název svátku ve svůj prospěch. Takový pravý český Black Friday se tak od svého amerického bratříčka v mnohém liší.

Black Friday v českém podání totiž trvá přinejmenším několik dní, ještě lépe celý týden. A je několikrát do roka. České obchody tak zvládají pořádat tuto akci, která tradičně připadá na konec listopadu, třeba v květnu nebo v červnu. A že by se mělo jednat, jak už název napovídá, o pátek? Ani s tím si obchodníci příliš hlavu nelámou. Pravděpodobně doufají, že název nebude nikdo překládat. A tak vesele zařazují pod tímto názvem slevy i v pondělí.

Navíc si o takových slevách, že obchody téměř přicházejí o výdělek z prodeje, můžou Češi leda nechat zdát. Zatímco ve Spojených státech seženou lidé třeba herní konzoli o téměř dva a půl tisíce českých korun levněji, v českém obchodě je na ni sleva sotva dva tisíce. A bonus k tomu?  Poloviční kapacita paměti.

Obchodníci totiž často nadsazují před Černým pátkem skutečné ceny zboží. Posléze zařadí štědrou slevu na předražený výrobek. Průměrný nakupující, kterého ani nenapadne, že by sleva nemusela být výhodná, nakonec stejně koupí zboží za obvyklou cenu. Ovšem je spokojený, protože přece nakoupil výhodně, tedy ve slevě. A často i věc, kterou skutečně nepotřeboval. Je přece důležité mít nejnovější širokoúhlou televizi, i když ta stará slouží dobře. Právě na konzumní způsob života a touhu po slevách totiž obchodníci v Česku sází.

Dokud Češi nepochopí, jak by měl Black Friday vypadat a budou se hnát do obchodů za neexistujícími slevami Černého pátku (ideálně v pondělí a v půlce května) a podporovat tak fungující reklamní strategii, můžeme si o několikatisícových slevách jenom číst v letácích zahraničních prodejců. A stěžovat si, jak je to v té cizině lepší.

Klíčová slova: Black Friday, Černý pátek, nákupy, slevy

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.