30.09.2014 23:23


Bikesharing zlevní a urychlí dopravu v Brně, říká Matouš Vencálek ze Strany zelených

Autor: Monika Rozsypalová | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Zpravodajství

Bikesharing je systém půjčování jízdních kol z automatických stanic v centrech měst, který má sloužit jako součást městské hromadné dopravy. Zájemce si může půjčit kolo na jedné a vrátit jej na jiné ze stanic, a rychle se tak přepravit na krátkou vzdálenost. Fungují však i systémy na vzdálenější dopravu, zaměřené na regionální turistiku. 

Brno - O tématu bikesharingu i problematice zavedení tohoto projektu v Brně poskytl rozhovor Matouš Vencálek, předseda Strany zelených pro Jihomoravský kraj.

Co přesně bikesharing je?

Matouš Vencálek, foto poskytnul: Matouš Vencálek

Bikesharing je služba, která slouží jako městská či regionální síť desítek i stovek automatizovaných veřejných půjčoven kol.  Projekt vznikl už v roce 1965 v Amsterdamu, i když tehdy to samozřejmě vypadalo úplně jinak. V mnoha evropských městech jsou dnes rozmístěny stojany s jízdními koly, která si může zájemce vypůjčit a u jiného stojanu zase vrátit. Konkrétní systémy se liší – dříve stojany fungovaly podobně jako stojany na nákupní vozíky, dnes je častý systém online registrací a čipových karet, a ty nejmodernější systémy využívají GPS polohování.

V jakých lokalitách systém funguje?

Je to projekt hodně žádaný například ve Stockholmu, Vídni, Amsterdamu, Londýně a na řadě dalších míst. V ČR začala taková služba fungovat v roce 2005 v pražském Karlíně.

V jaké fázi je tento projekt v Brně?

V Brně se nad bikesharingem teprve přemýšlí. Odbor dopravy Magistrátu města Brna si ale letos zadal vypracování studie proveditelnosti na vybudování systému bikesharingu v Brně. Zdá se také, že i končící vedení města se k projektu přiklácí, například náměstek Kotzian prohlásil, že to městu prospěje. Uvidíme, jak dopadne studie. Ale je to samozřejmě také otázka blížících se voleb, zda se tento projekt bude řešit i po nich.

Čím by měl být projekt Bikesharing oproti běžnému půjčování kol výjimečný? 

Bikesharing je projekt pokud možno zadarmo nebo za co nejmenší poplatek, aby to bylo pro zájemce výhodné. V Brně funguje systém Mezikavárenské půjčovny kol, do kterého jsou zapojené tři kavárny, ve kterých si mohou návštěvníci kolo kdykoli zdarma zapůjčit. Jedná se ale jen o pár kusů, obvykle starých, darovaných kol, která stojí bez zámku ve stojanu před kavárnou. Dále je tu společnost Rekola, která nabízí starší růžová kola, ale má velmi sofistikovaný systém půjček. Každé kolo se dá vyhledat pomocí GPS, má zámek s číselným kódem, který je uživateli zaslán přes SMS. Po použití pak člověk kolo jen zamkne u kteréhokoli pevného předmětu. Na druhou stranu, za využívání služby se platí roční paušální poplatek ve výši tisíc korun, případně dvě stě korun za měsíc, což není ideální především pro studenty. 

Takže výhoda bikesharingu je ta, že je to zdarma...

Ano, v zahraničí je obvykle první půlhodina až hodina výpůjčky zadarmo, přičemž například ve Vídni je nejčastější doba výpůjčky kolem deseti minut. Podobně bych si to představoval i u nás. Bikesharing se neobejde bez výrazné podpory města. Značnou část nákladů mohou uhradit také sponzoři, kteří mohou na stojany či kola umístit reklamu. Cena za půjčení by se tak měla dostat na minimum, aby byla pro lidi zajímavá.

Co brání zavedení této služby v Brně?

Často slýchám, že je v Brně moc kopcovitý terén a ne rovina, tudíž město není pro cyklistickou dopravu vhodné. Ale přitom je tady podle průzkumů úplně stejné převýšení jako ve Vídni, kde funguje bikesharing po celém městě. Dalším argumentem jsou krádeže. Ty jsou ale bohužel všude, kola však budou zabezpečená. Jednak barvou, která má zloděje odrazovat, a především kódem kol a údaji registrovaných uživatelů. Hlavní problém je ale v tom, že cyklisté zatím nemohou jezdit v centru města, kde je pěší zóna, a magistrát se nemá k tomu, aby situaci měnil. Bikesharing je však projekt určený primárně do centra, na okrajích města by moc neměl smysl. Některé městské části přemýšlí o zavedení bikesharingu nezávisle na dění v centru Brna, takže možná uvidíme projekt v praxi dříve v periferiích Brna a ukáže se, jestli a jak tam bude skutečně fungovat.

Neomezí kola v centru chodce a automobilovou dopravu?

V případě, že bude doprava rozumně přizpůsobená, tak nikoliv. Cyklistickou dopravu je nutno vyznačením dalších cyklopruhů oddělit od provozu automobilové i pěší dopravy. Auta, která by přišla jen o kousek krajnice, by pak kola neomezovala a chodce také ne. V centru by kola také nezavazela, jak se někteří obávají, stála by vždy u určených stojanů, kam se jich vejde jen několik. Samozřejmě je třeba naplánovat projekt tak, aby to bylo pro všechny schůdné.

Čím bikesharing zlepší současný stav dopravy?

Koly se snáze dostaneme prakticky kamkoli. Pro zájemce, myslím, že především pro studenty, je to opravdu velmi výhodná možnost přepravy a její značné urychlení i zlevnění. Navíc by se tím snížilo vysoké procento emisí a s tím spojené výrazné znečištění ovzduší, kterým Brno díky autům trpí. V Brně by však podle mne mohl zapůsobit jako jistý způsob reklamy na cyklistickou dopravu a nastartovat její širší využívání. U nás cyklistika moc rozšířená není, všude se jezdí auty a to je škoda. 

Co může případný provozovatel zájemcům nabídnout? 

Předpokládám, že nabídne jeden typ běžných silničních kol. Nebudou to určitě nejkvalitnější kola na trhu, ale to je vzhledem k formě užívání i vzhledem k rizikům krádeží pochopitelné. Předpokládám, že si je společnost, která se bikesharingu ujme, nechá vyrobit na zakázku. Jezdí se primárně po městě, takže neočekávám, že by provozovatel nabízel horská kola a podobně. Jak už jsem řekl, kola by měla být nabízena zdarma nebo za co nejmenší poplatek, jinak by projekt neměl žádný smysl.

Kdy, pokud to podmínky dovolí, se mohou Brňané bikesharingu ve městě dočkat?

To záleží na výsledcích studie, na kterou docela spoléhám. Doba trvání se dá opravdu pouze odhadovat. Když budu optimistický, snad bychom mohli mít v Brně bikesharing za pět let, pokud vše půjde, jak má. Ale možná taky vůbec. To zatím nemůže nikdo vědět.

 

Medailon: Bc. Matouš Vencálek (9. 3. 1989) pochází z Brna. Již několik let se věnuje politice, je členem Strany zelených, ale současně studuje na Masarykově univerzitě v Brně a pracuje jako korektor. Od února letošního roku působí jako předseda Strany zelených pro Jihomoravský kraj. 

Klíčová slova: Bikesharing, Brno, Matouš Vencálek, doprava

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.