08.04.2018 10:41


Bezpečnost jízdy by cyklisté neměli podceňovat

Autor: Tereza Košťálová | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Zpravodajství

Po zimě vyjíždí na silnice kromě aut také cyklisté. Měli by ale dodržovat bezpečné zásady jízdy, aby neohrozili ani sebe, ani ostatní. Základním předpokladem je znalost pravidel silničního provozu. Důležité je také vědět, jaké prvky jsou součástí povinné výbavy cyklisty. Ty totiž přispívají k bezpečnější jízdě.

Jízdní kolo s povinnými bezpečnostními prvky. Foto: Tereza Košťálová.

Brno - Na silnicích se vlivem teplého počasí začínají znovu objevovat cyklisté. Na jejich kolech by však neměly chybět prvky povinné výbavy. Mezi povinnou výbavu kola patří dvě na sobě nezávislé funkční brzdy, přední bílá a zadní červená odrazka, ty mohou být kombinované s osvětlením, a také oranžové odrazky v drátech kola a na pedálech z obou stran.

Odrazky jsou základem proto, aby byl člověk na kole viditelný. Za snížené viditelnosti už nepostačí pouze odrazky, ale je zapotřebí si pořídit také světla. Na přední část kola bílé a na zadní část kola červené. K lepší viditelnosti slouží také barevné oblečení. „Reflexní prvky navíc také neuškodí. Za šera či tmy mohou velmi pomoci zvýšit viditelnost,“ podotkl cyklista Ondřej Fučík.

A ačkoli na rozdíl od výše zmíněných prvků je přilba povinná jen pro osoby mladší 18 let, může i ta zachránit cyklistovi život. „Přilba může výrazně zmírnit následky vážných zranění při pádu z kola a případně zabránit i úmrtí,“ řekl pracovník z oddělení bezpečnosti silničního provozu Tomáš Neřold. Dalším bezpečnostním prvkem jsou rukojeti na koncích řídítek, protože volné trubičky by při pádu mohly způsobit zranění.

Mít ale pouze dobře vybavené kolo a povinné bezpečnostní prvky na něm, neznamená, že se cyklistům nemůže nic stát. I oni sami by se měli snažit snižovat riziko nehody nebo nenadálé události. Například tím, že nebudou před jízdou na kole pít alkohol. „Alkohol a jiné zakázané látky za volant nepatří, to samé pravidlo platí i pro účastníky, kteří usednou za řídítka svého jízdního kola,“ uvedla policistka Hana Rubášová.

Jízdou po silnici se i cyklisté stávají účastníky provozu. Je proto důležité, aby se chovali předvídatelně a sami se snažili předvídat. Při odbočování je nutné, aby dali dopředu a viditelně vědět, kam chtějí jet. „Nejen při odbočování, ale i během celé jízdy by měl cyklista vědět, co se děje před i za kolem,“ vysvětlil Ondřej Fučík.

Při jízdě by měli cyklisté jezdit u pravého okraje silnice a jet zasebou, nikoliv vedle sebe. Pokud by jela větší skupina lidí na kole, měla by utvořit několik menších skupin s vzájemnými rozestupy. I tím zvyšují bezpečnost nejen svou, ale i ostatních na silnici. I přes snahu o zvyšování bezpečnosti, zavinili cyklisté podle policejních statistik v roce 2017 necelých 2400 nehod. Na českých silnicích zemřelo za loňský rok 44 cyklistů.

Klíčová slova: kolo, bezpečnost, cyklista

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.