13.03.2019 19:47


Bakalářské studium nedokončí více než polovina studentů. Zastupitelé Jihomoravského kraje a VUT se proti tomu snaží bojovat

Autor: Anežka Horová | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Studentský servis

Studijní úspěšnost mladých lidí v Česku je jedna z nejhorších v Evropě. Předčasně ukončuje bakalářské obory téměř šedesát procent vysokoškoláků. Nejčastěji mezi ně patří studenti technických, přírodovědných a zemědělských oborů. Zastupitelé Jihomoravského kraje se rozhodli zlepšit statistiky pomocí financování webové aplikace Salmondo pro středoškoláky. Stejný cíl mají i autoři kampaně „Technika poznání“ z Vysokého učení technického v Brně. Pro uchazeče mimo jiné vytvořili video, které jim přiblíží život na vysoké.

Šedesát procent studentů nedokončí bakalářské studium. Foto: Anežka Horová.

Brno – Dokončit započaté bakalářské studium se v České republice nepodaří více než polovině vysokoškoláků. Výzkum Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj uvedl, že Česko patří mezi tři vyspělé evropské státy s nejhorší studijní úspěšností. Nejčastější příčinou změny nebo ukončení bakalářských oborů jsou odlišná očekávání studentů. Zhruba padesát procent z nich pokračuje ve studiu jiného oboru. Zaměření změnila po prvním ročníku i studentka Masarykovy univerzity Bára Půčková. „Na střední jsem nevěděla, čemu bych se v budoucnu chtěla věnovat. Jelikož mě na gymnáziu bavily společenské vědy, začala jsem po maturitě studovat mezinárodní vztahy a sociální antropologii. Až v průběhu studia jsem ale zjistila, že mě tato specializace nebaví. Po dvou semestrech jsem přešla na pedagogickou fakultu, kde jsem spokojená,“ sdělila.

Podle mluvčího informačního centra o vzdělávání EDUin Bohumila Kartouse jsou příčiny problému na straně studentů,  vysokých škol i vzdělávacího systému. „Uchazeči o studium mají často jen povrchní představu o tom, jaký studijní program si vyberou. Selhávající kariérní poradenství, postavené na relativně brzké identifikaci zájmů a nadání, k tomuto přispívá,“ přiblížil Kartous.

Středoškolákům usnadňuje volbu studia webová aplikace

Pomoci středoškolákům s výběrem oboru chtějí krajští zastupitelé, kteří finančně podpořili nákup aplikace Salmondo. Studenti se díky ní dozví, které studijní obory nejlépe sedí k jejich osobnosti, motivaci, silným stránkám a hodnotám. V Jihomoravském kraji momentálně aplikaci využívají studenti na 42 středních školách, přičemž patnáct z nich je v Brně. „Cílem naší aplikace je podpořit kariérní poradenství na základních a středních školách tak, aby se potřebná podpora při rozhodování o dalším studiu a profesní dráze dostala všem mladým lidem, kteří ji potřebují,“ řekl tvůrce aplikace Tibor Kučera.

Jako jedni z prvních začali Salmondo využívat studenti třetích ročníků na Gymnáziu Brno, třída Kapitána Jaroše. Podle výchovné poradkyně Jany Sítařové je aplikace pro studenty i školní poradce přínosem. „Aplikace a osobní konzultace s poradci mohou být provázané. Výchovný poradce může doporučit využití Salmonda pro ujasnění představ studenta o budoucí profilaci nebo naopak výsledky z aplikace konzultovat se studentem,“ sdělila Sítařová.

Kampaň "Technika poznání" boří mýty

Zástupci z VUT chtějí kampaní "Technika poznání" přiblížit život na vysoké škole a tím snížit studijní neúspěšnost. Součástí kampaně je video, ve kterém studenti VUT uchazečům vyvrací mýty o studiu na univerzitě. Můžou také kontaktovat studentské ambasadory z různých fakult a dotazovat se jich na otázky o studiu přes sociální sítě. „Málokdo si před nástupem na vysokou dělá podrobnou analýzu, k čemu mu studium bude. Spíše se rozhoduje na základě toho, co ho dosud bavilo a kam ho směřuje nejbližší okolí. Chtěli jsme, aby to byla spíše informovaná volba,“ uvedla autorka námětu kampaně Pavla Ondrušková.

Chyba není jen na straně studentů

Časté ukončování bakalářských programů je podle Kartouse kromě nesprávného výběru oborů zapříčiněno i tím, že se globálně prodlužuje doba setrvání ve vzdělávacím systému. „Studenti mají potřebu dostat se ke studiu na vysokou školu bez ohledu na zájem či reálné schopnosti a dovednosti. Část studentů poté odchází, protože na požadavky dané školy nestačí,“ popsal. Delší vzdělávání však podle něj samo o sobě není problémem. Myslí si, že chyba je na straně vzdělávacího systému, jenž není schopen nabídnout studium s větším podílem profesně orientovaných programů. Dodal, že součástí problému je také současný model financování vysokých škol, který vede k přijímání co největšího počtu studentů.

Klíčová slova: Jihomoravský kraj, aplikace, Salmondo, Technika poznání, VUT, bakalářské studium

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Nový komentář