06.11.2017 19:21


Aplikace Záchranka pomohla už 1300 Jihomoravanům

Autor: Saskie Burešová | Kurz: Stisk | Kategorie: Zpravodajství

Mobilní aplikaci Záchranka, která slouží pro přesnější lokalizaci pacienta, má rok a půl od svého spuštění téměř půl milionu uživatelů. Projekt, který byl původně součástí bakalářské práce, je nyní oficiální aplikací české záchranné služby. V Jihomoravském kraji pomohla aplikace jen v říjnu patnácti lidem, za dobu existence si pomoc přes ni přivolalo více než 1300 uživatelů.

Autor Saskie Burešová

Brno – Záchranka je mobilní aplikace, která díky přesné lokalizaci volajícího dokáže výrazně zkrátit čas dojezdu záchranářů na potřebné místo. Ke spuštění došlo 8. března 2016. Hned v prvních měsících fungování zaznamenali záchranáři přes čtyři tisíce nouzových volání prostřednictvím této aplikace. Přičemž jen v Jihomoravském kraji od spuštění aplikace zaznamenali záchranáři 1350 volání, za říjen se podařilo zachránit či ošetřit patnáct lidí.

Záchranku si do svého mobilu stáhlo více než 482 000 uživatelů. „Od spuštění aplikace jsme zaznamenali 14 000 volání prostřednictví aplikace, denně se to pohybuje mezi 20 až 40 volání v celé České republice,“ doplnil autor Záchranky Filip Maleňák. Ten aplikaci původně vyvíjel jako projekt k bakalářské práci.

Záchranka je navíc oficiální aplikací Zdravotnické záchranné služby, se kterou je tak plně propojena. „Cílem mobilní aplikace je výrazné zkrácení času příjezdu Zdravotnické záchranné služby na místo události. Toho je dosahováno především díky přesné lokalizaci pacientů,“ uvádějí stránky Nadace Vodafone, která je jedním z partnerů aplikace. Stejně tak je partnerem i Česká pojišťovna. „Dlouhodobě podporujeme řadu aktivit v oblasti společenské odpovědnosti. Z tohoto důvodu pro nás byla podpora vývoje aplikace Záchranka přirozenou volbou a stali jsme se jejím hlavním partnerem,“ řekla mluvčí pojišťovny Ivana Buriánková.

Manipulace je jednoduchá, stisknutím a držením jediného tlačítka uživatel odešle svou polohu a je ihned spojen s ústřednou. „Občas se stane, že někdo zavolá omylem z kapsy, ale s cíleným zneužíváním se nepotýkáme," uvedla mluvčí Jihomoravských záchranářů Hedvika Kropáčková. K přivolání pomoci není nutné mít aktivovaný internet v mobilu, poloha se odesílá prostřednictvím GPS, A-GPS a WPS lokace. Určení polohy volajícího je přesné na několik metrů. Připojení k internetu je tak potřebné jen k občasným aktualizacím. 

Jiří Svoboda použil aplikaci k přivolání sanitky při cyklistických závodech, kde pracoval jako zdravotnický dozor. V nepřehledné zatáčce se vybourali čtyři závodníci. Jeden z nich potřeboval zdravotnické ošetření. „Protože jsem nevěděl adresu závodiště, použil jsem aplikaci. Dispečerovi jsem pak do telefonu popsal přesněji místo a do šesti minut byla sanitka na místě,“ vysvětlil Svoboda.

Do aplikace je možné zapsat osobní údaje a informace o zdravotním stavu, které uživatel může sám zadat. Dále obsahuje návod, jak poskytnout první pomoc při různých typech úrazů. Podle lokality navíc může uživatel zjistit, kde se nachází nejbližší zubní, lékařská nebo lékárenská pohotovost, a také kde nejblíže se nacházejí defibrilátory, tedy zařízení potřebné při zástavě srdce.

Klíčová slova: aplikace, Záchranka, první pomoc

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.