03.10.2016 19:34


Analýza: Jak internetové stránky bojují proti blokování reklamy

Autor: Jan Pánek | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Ekonomika

V dnešní době se zpravodajství přesouvá na internet, což s sebou nese pro vydavatele digitálních médií výrazná negativa v podobě blokování reklamy. Ti pak nemají jistotu, že čtenář zhlédne i reklamu, protože může mít nainstalovaný například AdBlock, který ji ukryje. To má vážně důsledky v podobě příjmů a digitální média začínají proti blokačním nástrojům bojovat.

Brno - I přestože reklamy představují hlavní profit internetových stránek, lidé je stále častěji blokují. Stáhnou si do prohlížeče program, který je jednoduše nezobrazí. Vydavatelé argumentují tím, že se lidé chovají, jako by za produkt nezaplatili. Když si koupí noviny či časopis, také neodejdou z obchodu bez placení. Prakticky mají zaplatit zhlédnutím reklamy.

Stále více lid používá AdBlock

Eliška Michalcová blokační nástroje nepoužívá, ví, že by tím připravila své oblíbené stránky o peníze. „Reklamy jsou ale čím dál tím otravnější,“ dodává Michalcová a objasňuje tím důvody proč se lidé k blokacím uchylují. „Dostáváme se do začarovaného kruhu. Čím více lidí blokuje reklamu, tím více se jich na webech objevuje a tím více lidí blokuje komerci,“ popisuje situaci ředitel mediální společnosti Petr Zelinka, který nechtěl kvůli negativnímu vlivu na inzerci jméno společnosti jmenovat.

„V Česku používá AdBlock asi dvacet procent uživatelů,“ prohlásil odborník na počítačovou techniku Milan Šurkala. Nicméně počet zablokovaných reklam je na každé stránce jiný podle toho, kolik lidí s AdBlockem je navštěvuje. Konkrétní čísla se pohybují mezi dvaceti až třiceti procenty. „To záleží hlavně na zaměření webu. Nejvíce blokují reklamu mladí lidé mezi patnácti až pětadvaceti lety,“ řekl Zelinka. Pokud je tedy web zaměřen právě na ně, počet zablokovaných reklam může vyšplhat až ke třiceti procentům. Například technicky zaměřené weby mají vyšší procento blokování reklamy, protože uživatelé jsou seznámeni s tím, jak si reklamu blokovat. 

Boj proti blokování reklamy – boj o vlastní přežití

Podle Šurkaly existují tři hlavní způsoby, jak vydavatelé bojují proti blokování reklamy. Prvním z nich je zpoplatnit přístup do digitálního obsahu. V takovém případě zaplatí čtenář peníze paušálně a dostane na měsíc přístup ke článkům. „Snahu o zavedení placeného obsahu jsem viděl už před lety u velkých internetových portálů v Americe, dodnes se však platby za přístup na web nezavedly. Navíc by se to lidem nelíbilo. I kdyby platili jen pětikorunu, přejdou ke konkurenci,“ řekl Zelinka.

Další možností je zablokování přístupu uživateli, který reklamu blokuje. „Podle IP adresy můžeme lidem omezit přístup na internetové stránky. V takovém případě se jim namísto obsahu objeví zpráva, že jim web nebude přístupný, dokud nepřestanou komerci blokovat. To ale často nefunguje, čtenáři přejdou ke konkurenci,“ řekl manažer internetových stránek, který nechtěl být jmenován, kvůli případnému odrazení inzerentů.

Namísto reklamy se na internetových stránkách objevuje prázdné místo

„Poslední možností jsou takzvané vnořené reklamy. AdBlock je vidí jako obsah internetové stránky, takže je nezablokuje. V jejich odkazech se neobjevují vzorce znaků naznačující, že se jedná o reklamu,“ dodal Šurkala. Například reklamy zprostředkovávané službou Google mají jako součást odkazu například slovo adclick, podle čehož je AdBlock rozpozná. 

Proti blokování komerce bojuje nástroj AdSense od Googlu nebo jeho obdoba Sklik od Seznamu. Tyto služby poskytují na weby reklamní bannery, a pokud je do svého digitálního obsahu vydavatel umístí, dostane za ně peníze – typicky za zhlédnutí a prokliky. Služby často mění klíčová slova nebo řetězce znaků ve svých reklamách. Podle Zelinky je to ale marný boj, vývojáři stojící za AdBlockem do týdne objeví novou strukturu komerce a hned program přizpůsobí.

„Myslím, že veřejnost musí pochopit, že provoz mediálního serveru stojí peníze,“ prohlásil Zelinka. Pokud se nic nezmění v přístupu uživatelů, bude přibývat komerce i čtenářů, kteří blokují reklamu. „Naše zpravodajské portály vyrovnávají nárůst blokací vyšší návštěvností, které dosahujeme hlavně zajímavějšími titulky než má konkurence,“ dodal Zelinka. Prognózy jsou tedy takové, že příjmy nemusí nutně klesat, ale z dlouhodobého hlediska je situace pro mnoho internetových médií kritická.

Klíčová slova: internet, adblock, reklama

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.