29.11.2019 12:53


Americký fenomén Black Friday zakořenil i u nás. V loňském roce Češi utratili čtyři miliardy

Autor: Kateřina Neumannová | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Ekonomika

Každoroční nákupní šílenství s názvem Black Friday, neboli Černý pátek, letos připadlo na 29. listopadu. Dnes se tedy obchodní centra i internetové obchody zaplní zákazníky, kteří využijí vysokých slev, které jsou pro Black Friday typické. Podle Asociace pro elektronickou komerci Češi loňský rok na Černý pátek utratili přes čtyři miliardy korun.

Infografika přibližující fenomén Black Friday.

Brno – Na snížení ceny zboží i o několik desítek procent slyší zákazníci z celého světa, obyvatelé České republiky nejsou výjimkou. Původně americký fenomén Black Friday, neboli Černý pátek, se stal každoroční předvánoční tradicí, která letos zaujala své místo právě 29. listopadu. Marketingová kampaň pod názvem Black Friday v sobě ukrývá redukci ceny, která má nalákat zákazníky ke koupi zboží všech kategorií od oblečení a elektroniky až k letenkám.

Abnormální tržby ale obchodníci zaznamenávají už od začátku listopadu, kdy lidé začínají utrácet za vánoční dárky. „Očekáváme, že v následujících čtyřech týdnech utratí Češi on-line přes 20 miliard korun. Nejvíce pak v týdnu od 9. prosince,“ zmínil ve své zprávě výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.

Přestože se slevy zdají lákavě vysoké, ne vždy jsou pro zákazníky výhodné. „Obecně platí, že se slevy spíše vyplatí obchodníkům než zákazníkům. Zkušení výrobci a obchodníci se slevami počítají už při tvorbě doporučené maloobchodní a zavádějící ceny. Sleva je pak marketingový nástroj, jak k produktu přilákat pozornost zákazníků a zvýšit jeho vnímanou výhodnost,“ vysvětlil expert podnikového hospodářství Jakub Procházka.

Nákupní horečky se dle statistik účastní více žen, než mužů. Nejprodávanějším zbožím je oblečení následované elektronikou, kosmetikou a botami. „Úplně se nechystám osobně do obchodů. Pokud mě něco zaujme přes internet, spíš si to nechám poslat,“ řekla brněnská studentka Nikola Svobodová. Právě opakované slevové akce můžou spotřebitele spíše omrzet a znechutit. „Při častých slevách může zákazník zpozornět a prohlédnout, že se jedná o trik. Tento efekt se snižuje tím, že se slevám dává nějaký na první pohled uvěřitelný důvod. Například ‚vyklízíme sklady pro novou kolekci‘ nebo ‚chceme se zákazníky oslavit dvacet let existence firmy‘ a podobné,“ objasnil marketingovou strategii Procházka. 

Mezinárodní stránky Black Friday Global, které po celém světě shromažďují informace o tomto fenoménu, uvádějí, že průměrný Čech v tento den utratí téměř šest tisíc korun. V loňském roce se do slevové kampaně zapojilo 70 procent internetových obchodů a více než polovina kamenných prodejen. To samozřejmě vyvolává přeplnění nákupních center ve městech. „Žádná speciální bezpečnostní opatření nepřipravujeme. Návštěvnost samozřejmě stoupne, ale během předvánočních dní bývá i vyšší než na Černý pátek,“ uvedla tisková mluvčí obchodního centra Palladium Karolína Peterková.

Klíčová slova: Black Friday, výprodej, slevy, obchody, fenomén

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.