26.04.2016 19:46


Aktuálně: Tak, jak společnost žije, tak i válčí, zaznělo na debatě o šíření proruských dezinformací

Autor: Hana Drahokoupilová | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Zpravodajství

Brněnská odnož nevládní odborné instituce think-tank Evropské hodnoty, která se svými výstupy snaží bránit hodnoty liberální demokracie, uspořádala v knihovně Jiřího Mahena debatu Jak funguje ruská dezinformační kampaň v Česku? Účastníci si tak mohli vyslechnout pohledy na toto téma z několika různých stran, a to ze strany armády, odborníka na sociální sítě, zástupce ředitele think-tanku Evropských hodnot a odborníka na propagaci. 

Josef Šlerka mluvil s účastníky přes Skype. Foto: Hana DrahokoupilováBrno – Velký sál v knihovně Jiřího Mahena zaplnili dnes v podvečer zájemci o informace ohledně ruské propagandy zejména týkající se jejího dopadu na české obyvatelstvo. Se svými názory vystoupili Miloš Gregor, odborný pracovník na Katedře politologie na Fakultě sociálních studií, který se věnuje propagaci, dále Jakub Janda, zástupce ředitele think-tanku Evropských hodnot, Josef Šlerka, odborník na analýzu dat ze sociálních sítí a plukovník Karel Rehka, ředitel speciálních sil Armády České republiky.

Jakub Janda upozornil na to, jak je důležité dezinformace rozpoznat a jak vůbec vypadají, „dezinformace nemá nic společného s realitou, další odlišností je, že pokud seriózní médium vypustí mylnou informaci, omluví se, a uvede skutečnost na pravou míru.“ Za to prokremelské weby nepravdivé informace publikují záměrně. Podle rumunského výzkumu ale mají tyto weby vliv nejen na populaci, která jim chce věřit a informace si dál neověřuje. Mají vliv i na čtenáře, kteří vědí, že čtou dezinformace, jelikož po uplynutí okolo dvou týdnu lidský mozek zapomíná, z jakého zdroje konkrétní článek pochází a pamatuje si již jen obsah.

Podle Miloše Gregora instituce prohrávají válku s propagandou kvůli racionální cestě protiútoku, „propaganda si hraje hlavně s emocemi, za to instituce se zaměřují na fakta. Bojovat proti emocím racionalitou nemůže být úspěšné, je to jako když vám někdo řekne, že tuhle holku mít rád nemůžeš, protože je zlá.“ Dále Miloš Gregor poukázal na tendence některých Čechů, kteří nevěří spolupráci České republiky se Spojenými státy a se Evropskou unií, a tak se jim začínají některé texty prokremelských webů zamlouvat.

Pohled očima vojáka pak do diskuze přinesl plukovník Karel Rehka, který varuje před iluzí, že dnes už válka neexistuje, „tak, jak společnost žije, tak i válčí.“ Připomenul také, že propaganda není novým nástrojem války, nýbrž starým jako lidstvo samo a je jen na nás, jak se jí postavíme. Josef Šlerka, který na diváky po celou dobu mluvil přes Skype, uvedl příklad šíření dezinformace, a to článek o masových hrobech na Ukrajině, který postupně prošel přes čtyři média, ze kterých bylo nakonec patrné, že zástupkyně OSN potvrdila nález těchto hrobů.

Mnozí z návštěvníků se aktivně zapojili do diskuse. „O ruskou propagandu jsem se začal zajímat především díky Evropským hodnotám, a proto jsem se chtěl dozvědět více o této problematice,“ vysvětluje důvod návštěvy debaty student Pavol Ružička, který sleduje právě weby šířící dezinformace jako je Aeronet, Svobodné noviny, AC24, Svět kolem nás nebo Sputnik.

Klíčová slova: Evropské hodnoty, dezinformace, Rusko, propaganda

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.