29.10.2018 22:05

Aktualita: Studentská porota Jihlavy udílela ceny. Zvítězila kritika kultu války a upozadění z dětského domova

Autor: Jakub Krahulec | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Kultura

Studentská ocenění z jihlavského filmového festivalu letos patřila dokumentům, které řešily život mladých lidí ze dvou různých perspektiv. Snímek Pasažéři režisérky Jany Borškové odhalil propast v přechodu mezi dětským domovem a zbytkem společnosti, ukrajinský film Kluk z války zase zprostředkoval pohled na první kontakt mladíka s válečným konfliktem.

Autor: Jakub Krahulec

Jihlava – Studentská ocenění z 22. ročníku festivalu dokumentárního filmu v Jihlavě obdržela na slavnostním předávání v pondělí večer válečná reflexe Kluk z války a sociální kritika Pasažéři. Pětičlenná porota, která byla složená ze studentů českých filmovědných oborů, vybrala vítězné snímky v soutěžních sekcích První světla a Česká radost.

Jihlavská První světla představila jedenáct celovečerních debutů z celého světa. Porota ocenila vítězný snímek Kluk z války za kombinaci vyprávěcích technik, kterými divákům přiblížil válečnou zkušenost. „Režisér dal GoPro kameru i samotnému protagonistovi, takže nesledujeme jen pohled zvenčí. Natáčí i sám sebe,“ vysvětlila fungování snímku porotkyně Tereza Vlasatá. Protagonista filmu, osmnáctiletý Arťom, přehodnocuje své nadšení pro válku po střetu se skutečnou bojovou situací v ukrajinsko-ruském konfliktu.

V sekci Česká radost následně zvítězil sociální dokument Pasažéři, kterému konkurovala politická výpověď Máme na víc nebo reportáž Kibera: Příběh slumu. Režisérka snímku Jana Boršková zachytila časosběrnou metodou problémy čtyř protagonistů vracejících se z dětského domova zpět do společnosti, kde pro ně ale není místo. „Udělujeme cenu snímku, který dává divákům interní vhled do světa přehlížených a opovrhovaných a vybízí nejen naši generaci k jejich začlenění,“ ohlásil za studentskou porotu Vincent Klusák. S tímto výrokem souhlasila i režisérka, která zároveň požádala přítomné publikum k solidaritě a hlavně otevřenému přístupu. „Chtěla bych všechny vyzvat k tomu, aby tyto lidi neodsuzovali, ale naopak se je snažili poučit a vzdělat,“ uvedla Boršková.

Klíčová slova: mfdf, ocenění, Jihlava, film, festival